Je hebt al een website vol zoekwoorden, maar nog te weinig bezoekers?
Wat hebben we allemaal bereikt en wat kunnen we ervan leren? Was het naar verwachting volgens het vooropgesteld budget en wat waren de gevolgen hiervan? Een goede evaluatie biedt altijd weer nieuwe kansen en geeft je ook een duidelijk inzicht wat je met een bepaald budget kan bereiken via het internet t.o.v. de offline communicatiemiddelen.
TARGETS
Welke online doelen bereikt
Nadat we in de strategiefase enkele realistische doelen hebben vooropgesteld, kunnen we nu concluderen welke het meest gerealiseerd zijn, per call-to-action, per doelgroep, per sector, per regio… en tegen welk budget per resultaat.
Even belangrijk is ook te weten komen waarom sommige acties zijn tegengevallen. Lag het aan de boodschap, of aan het aanbod, of aan de concurrentie, of niet het juiste moment? Kortom, weten is meten en evalueren.
AUDIENCE
Welke online groei gerealiseerd
Hoeveel volgers zijn er bij gekomen sinds aanvang van de online communicatie? Is er vaker gereageerd? Hoeveel werd er meer gedeeld? Langs welke weg werd er het meest ingeschreven, op welk moment en naar aanleiding van welke communicatie?
Hoe meer publiek je zelf weet te vergaren, hoe minder je nog na verloop van tijd hoeft te betalen om je doelgroepen te bereiken. En hoe beter je je doelgroep kunt aangeven, hoe goedkoper en doeltreffender je online advertenties worden.
SWAT
Waar liggen de nieuwe kansen
De conclusies moeten leiden tot een geoptimaliseerd communicatieplan om in de komende periode opnieuw vooruitgang te boeken.
Net als bij de traditionele media (televisie, radio, kranten, magazines, ...) is herhaling op de digitale snelweg even belangrijk. Eén of een paar keer je doelgroep in de roos raken volstaat meestal niet om meteen je doelstelling(en) te realiseren. Het meest ideale doel dat je kan bereiken is dat ze aan je denken wanneer er een behoefte is, en dus niet bij een ander gaan zoeken.
COMPETITION
En wat zijn je nieuwe plannen
Staan er nieuwe productlanceringen op het programma, of zijn er nieuwe kansen ontstaan t.o.v. de concurrenten?
Wens je nog winst te boeken in de zoekresultaten met je website of heb je een aantal nieuwe antwoorden op veelgestelde vragen?
Heb je nog nieuwe promotes ontdekt waarmee je je (nieuwe) klanten nog eens mee kan verleiden of een extra weggever om nog meer inschrijvingen te ontvangen voor je nieuwsbrief?
NEXT
De voordelen van
UP-TO-DATE Communicatie
Klantencommunicatie, nieuwe doelgroepen, call-to-actions, 1 aanspreekpunt, geen verkooppraatjes, ...
Volgende stap